Praktyka zawodowa, jako jedna z form przygotowania zawodowego, prowadzona jest w przedsiębiorstwach lub instytucjach państwowych, czyli w zakładach pracy. Czas pracy oraz prawa i obowiązki praktykanta określa Kodeks Pracy.
Praktykant podlega przepisom regulaminowym szkoły, jednocześnie ma obowiązek podporządkowania się przepisom organizacyjno-porządkowym zakładu pracy na tych samych zasadach, co pracownicy. Praktyki zawodowe są częścią programu nauczania i uczestnictwo w nich jest obowiązkowe. Terminy i czas odbywania praktyk ustalane są na podstawie programów nauczania przez kierownika szkolenia praktycznego.
Celem praktyki zawodowej jest pogłębienie wiadomości nabytych w szkole oraz doskonalenie umiejętności zawodowych na różnych stanowiskach pracy przy wykonywaniu różnych czynności. Praktyka powinna również przygotować uczniów do kierowania pracą innych, wykształcić umiejętność pracy i współdziałania w zespole, wyrobić poczucie odpowiedzialności za jakość pracy, poszanowanie mienia i uczciwość.
Uczeń otrzymuje ocenę za praktykę ustaloną na podstawie oceny u pracodawcy i za projekt wykonany w czasie odbywania praktyki zgodnie z Wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania.
Harmonogram praktyk w roku szkolnym 2024/2025
Klasa | Praktyka w laboratorium | Praktyka w przedsiębiorstwie |
---|---|---|
4TET | —————————— | 30.09.2024 – 25.10.2024 |
3TET | —————————— | 04.11.2024 – 02.12.2024 |
4TI1 | —————————— | 25.11.2024 – 20.12.2024 |
3TI1 | —————————— | 03.02.2025 – 28.02.2025 |
3TR | —————————— | 03.03.2025 – 28.03.2025 |
3TIP | —————————— | 03.03.2025 – 28.03.2025 |
3TI2 | —————————— | 28.03.2025 – 30.04.2025 |
4TI2 | —————————— | 14.04.2025 – 19.05.2025 |
4TR | —————————— | 05.05.2025 – 30.05.2025 |
Projekt „Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska” został uruchomiony w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+ i będzie realizowany do końca 2022 roku przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego (Departament Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego) oraz Politechnikę Poznańską we współpracy z zainteresowanymi samorządami, pracodawcami i szkołami kształcącymi zawodowo z terenu województwa wielkopolskiego. W projekcie będą rozwijane działania, które zostały zainicjowane w latach 2012-2015 w projekcie „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”. Przyczynkiem do kontynuacji tych działań jest sukces poprzedniej inicjatywy, wyróżnionej przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju tytułem „Najlepsza inwestycja w człowieka” w ramach konkursu „Dobre praktyki EFS 2014”.
W ramach prowadzonych działań przewidziane są następujące formy wsparcia:
- płatne staże dla uczniów,
- zajęcia specjalistyczne dla uczniów w innowacyjnych technologicznie laboratoriach,
- dostęp do interaktywnych materiałów dydaktycznych dla uczniów i nauczycieli przygotowanych w nowoczesnej technologii zamieszczonych na platformie e‑learningowej,
- kursy/szkolenia zawodowe dla nauczycieli,
- doposażenie 46 szkół w sprzęt i pomoce dydaktyczne do pracowni kształcenia zawodowego zgodnie ze standardem określonym przez MEN w katalogu wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych dla 190 zawodów udostępnionym za pośrednictwem strony internetowej koweziu.edu.pl,
- doposażenie 4 placówek kształcenia zawodowego, realizujących zadania zbieżne z zadaniami centrum kształcenia zawodowego, praktycznego i ustawicznego,
- dostęp do narzędzia ułatwiającego komunikację pomiędzy uczniami i pracodawcami oraz umożliwiającego dopasowanie uczniów i absolwentów szkół do konkretnych ofert pracy z wykorzystaniem identyfikacji profili kompetencyjnych i stanowiskowych,
- patronat Politechniki Poznańskiej nad wybranymi klasami uczestniczącymi w projekcie.
Jednostki samorządu terytorialnego, pracodawcy i poszczególne szkoły uczestniczący w projekcie będą miały okazję współtworzyć rozwijaną w województwie Wielkopolską Sieć Edukacyjno-Gospodarczą. Celem tego przedsięwzięcia jest trwała odbudowa systemu kształcenia zawodowego w Wielkopolsce oraz rozszerzanie i umacnianie relacji pomiędzy szkołami i pracodawcami poprzez mi.in. włączanie pracodawców w proces doradzania uczniom odnośnie kierunków rozwoju zawodowego, trafniejsze dopasowanie ofert staży do umiejętności i kompetencji uczniów przy wykorzystaniu Systemu Zawodowcy czy wsparcie szkół i pracodawców w procesie komunikacji z lokalnymi instytucjami rynku pracy.
Celem projektu jest rozwój kompetencji kluczowych oraz nabycie przez uczniów nowych doświadczeń zawodowych w międzynarodowym środowisku pracy.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.